Jeseníky - Turistika - Výlety na kole

Rešovské vodopády -
Rýmařov79.00

Náročnost:
středně těžká trasa, převážně po silnicích s asfaltovým povrchem, ale několik úseků se překonává polními a lesními cestami, proto je doporučeno trekkingové nebo horské kolo, náročná hlavně délkou

Popis trasy:
Počátečním i cílovým místem okružní trasy Nízkým Jeseníkem je bývalé hornické město Rýmařov, které je jedním z center Jeseníků a výchozím bodem do oblasti přírodního parku Sovinecko. Na náměstí nás upoutá raně barokní radnice, nedávno renovovaná. Nachází se zde také městské muzeum s galerií. Významnými památkami jsou rovněž církevní stavby, zvláště barokní kaple "V Lipkách" z roku 1711, vyzdobená cennými freskami. Vyrazíme po silnici č. 440 do Albrechtic, nazývaných též Hedvíkov, s kostelem sv. Trojice. V osadě Vajglov odbočíme doprava a zanedlouho se ocitneme v Rýžovišti (KČT 6146), které bylo založeno jako hornické městečko a je známé tím, že tu byl chycen roku 1794 francouzský generál Lafayette, bojovník za svobodu Ameriky.
Odbočíme doleva a přijedeme do Lomnice. Zdejší původně gotický kostel sv. Jiří byl renesančně upraven. Za kostelem se nachází hřbitov zajateckého tábora s pomníkem Rudé armády. Pokračujeme přes železniční přejezd a stoupáme úzkou silničkou po cyklotrase k rozcestí Pod Rychtářem a rovně až ke křižovatce s cyklotrasou KČT 6148. Na rozcestí za Novými Valteřicemi pokračujeme stoupáním po lesní cestě až se připojí červená značka, která nás dovede na nejvyšší bod Nízkého Jeseníku Slunečnou (800<2009>m), na jejímž vrcholu stojí vysílač. Následuje klesání po lesní cestě, zpočátku souběžné s modrou turistickou značkou vedoucí kolem přírodní rezervace Panské louky - rašeliniště. Po chvíli odbočíme doprava po cyklotrase, která nás zavede až do Dětřichova nad Bystřicí.

Pokračujeme kolem nádraží a hned za ním odbočíme doleva a mírně stoupáme do lesa po cyklotrase KČT 6029 souběžnou se žlutou turistickou značkou. Před vrcholem Pomezí pokračujeme doprava po cyklotrase KČT 6144 a po silnici podél Arnotlického potoka do Huzové (KČT 6105). Ta bývá označovaná jako nejstarší obec na Rýmařovsku, česká osada se připomíná již roku 1141.
Nyní se vydáme po silnici č. 445 směrem na Kněžpole, ale hned za obcí zabočíme doleva po cyklotrase směřující polními cestami k Jiříkovu (KČT 6106). Odtud po asfaltce cyklotrasou Kčt 511 na Křížov. Silueta hradu před námi patří gotickému hradu Sovinci, který se stal v posledních letech vyhledávaným kulturním střediskem, pořádají se na něm četná představení a festivaly.

Ze Sovince pokračujeme lesem po silnici na křižovatku u sanatoria Paseka, na níž odbočíme doprava do údolí Oslavy a od soutoku s Huntavou pojedeme podél Huntavy hlubokým zalesněným údolím k Národní přírodní památce Rešovské vodopády (KČT 6053). Voda ve skalnaté soutěsce překonává výškový rozdíl dvěma kaskádami. Krása vodopádů vyniká za vyšších vodních stavů na jaře nebo po delších deštích. Působivou scenérii doplňují skály vysoké až 20 m.
Od vodopádů se vrátíme k chatám a vystoupáme do rekreační obce Rešov. Zamíříme do Horního Města do jeho místní části Skály po silnici, která probíhá po bezlesém hřbetu s dalekými výhledy, a po silnici č. 370 přijedeme do Rýmařova.